By

Adaptačný program MŠ Bancíkovej 2 a jej ET Exnárova 6

Pre pokojný prechod dieťaťa z rodinného prostredia a plynulé zaradenie do predškolského zariadenia je potrebné:

  1. Prijať dieťa s úsmevom, radosťou a plnou pozornosťou učiteľky.
  2. Vytvoriť pokojnú atmosféru MŠ a jej zamestnancov.
  3. Pedagogickým majstrovstvom a individuálnym prístupom učiteľky poskytnúť radosť a uspokojenie vstupom a pobytom v MŠ a získať si dôveru.
  4. V rozhovoroch s rodičmi získať informácie o individuálnych osobitostiach dieťaťa, jeho zdravotnom stave, čase a priebehu spánku.

Prvá časť adaptácie – prvé dni

V adaptačnom pobyte umožniť rodičovi podľa jeho želania pobyt s dieťaťom v materskej škole 1-2 h denne/ v prípadoch ak dieťa neustále plače, odmieta pobyt v MŠ/,dieťa sa oboznámi s prostredím zariadenia a zamestnancami.

Druhá časť adaptácie

Dieťa je v predškolskom zariadení bez doprovodu do 10,00 h alebo dopoludnia. Dieťa pri príchode je potrebné odpútať od rodiča, odlúčiť na minimálny čas. Dieťa sa oboznamuje s kolektívom detí, s denným režimom, kultúrno-hygienickými návykmi, pobytom vonku. Získava návyky kolektívneho spávania sa, učí sa sebaobsluhy v prostredí MŠ. V tomto období je potrebné rešpektovať dieťa, jeho potreby a túžby a vedieť ho plne uspokojiť.

Pri ľahšom adaptačnom programe sa veľmi pozitívne osvedčuje, ak si dieťa z domu prináša jeho najmilšiu hračku, ktorú pani učiteľka rešpektuje.

Tretia časť adaptácie

Dieťa zostáva počas celého dňa v MŠ, aj počas popoludňajšieho spánku. V tomto prípade, rodič hneď po popoludňajšom spánku prichádza pre dieťa a postupne predlžuje čas adaptácie.Dĺžku adaptácie je potrebné prispôsobiť ako je potrebné po konzultácii s rodičom, prispôsobivosť dieťaťa a jeho zaradenie do kolektívneho zariadenia. Ak dieťa nevie prijať život v MŠ, je potrebné po konzultácii s rodičom prerušiť jeho dochádzku do MŠ, po dohode s rodičom na nejaký čas, prípadne odložiť dochádzku na ďalší školský rok, riaditeľka je povinná dodržiavať platnú legislatívu a najmä postupovať v zmysle Zákona NR SR č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní / školský zákon/ a o zmene a doplnení niektorých zákonov a Vyhlášku č. 306/2008 Z.z. Ministerstva školstva SR.a Vyhlášku č. 308/2009 Z.z. Ministerstva školstva SR o materskej škole.

  1. Riaditeľka školy vytvorí podmienky na dochádzku dieťaťa do predškolského zariadenia, pričom s rodičom dohodne dĺžku pobytu dieťaťa v predškolskom zariadení.
  2. V čase adaptačného pobytu dieťaťa v predškolskom zariadení pedagogický pracovníci predškolského zariadenia spolupracujú s rodičom. Dĺžku adaptačného pobytu dohodne riaditeľka s rodičom dieťaťa s prihliadnutím na individuálne osobitosti dieťaťa.
  3. V prípade zníženej adaptačnej schopnosti dieťaťa a v záujme jeho zdravého vývinu môže riaditeľ po prerokovaní s rodičom alebo na základe jeho písomnej žiadosti rozhodnúť o prerušení dochádzky dieťaťa do predškolského zariadenia na dohodnutý čas alebo o ukončení tejto dochádzky.

V Bratislave dňa 31.08.2014                          PaedDr. Jana Bolebruchová, riaditeľka MŠ

Link: Adaptačný program MŠ