By

Škola volá

„Už nikdy v našom živote sa nenaučíme  v takej krátkej dobe toľko, čo sme sa naučili od nášho narodenia do nástupu do školy. V porovnaní s tým, čo sa naučíme v prvých rokoch nášho života, je všetko ostatné / čítanie, písanie a počítanie / alebo neskôr  to, čo potrebujeme v našom zamestnaní ďaleko menej než táto „detská hra.“ A pretože toto prvé učenie je základom pre všetko nasledujúce učenie, je toto obdobie tak dôležité.“

Vaše dieťa si v predškolskom období osvojuje poznatky pomocou zmyslových orgánov. Čo je preňho nové nechajte ho nech si poobzerá, ohmatá, ochutná, rozoberie, vyskúša. Dajte mu vysvetlenie, kým nepochopí význam a dôležitosť nového. Každé prečo má aj svoju odpoveď. Buďte trpezliví.

Hovorí sa, že prvá trieda by mala byť len akousi prípravou na vstup do školy a učenie.Nie je tomu tak. Už od prvých týždňov v škole musí dieťa “zarezávať,“ často aj hodiny nad rámec povolenej duševnej práce. Sú na to naše ratolesti pripravené?

Čo by mal budúci prvák/prváčka vedieť

  • samostatne sa obliecť a obuť, pozapínať gombíky a zaviazať šnúrky
  • správne vyslovovať všetky hlásky
  • poznať svoje meno, priezvisko a adresu bydliska, vymenovať členov rodiny, poznať ich prácu
  • vyjadrovať sa plynule aj v zložitejších vetách
  • rozprávať obsah krátkej rozprávky a rozumieť jej obsah
  • naučiť sa naspamäť detskú básničku alebo pesničku
  • vysloviť krátke slovo samostatne po hláskach
  • rozoznávať časové označenie častí dňa, roka a postupne názvy dní v týždni
  • kresliť tak, že línie sú pevné a neroztrasené
  • nakresliť postavu so všetkými základnými znakmi
  • vystrihnúť jednoduchý tvar podľa predkreslenej predlohy
  • orientovať sa v priestore, vie kde je „vpredu“, „vzadu“, „hore“, „dole“, „vpravo“, „vľavo“
  • orientovať sa v okolí domu, poznať v okolí najdôležitejšie budovy
  • vedieť, kde je škola, poznať cestu do školy
  • osvojovať si základné pravidlá správania sa chodca v cestnej premávke, signály pre chodcov a dopravné značky
  • poznať najznámejšie profesie a druhy prác dospelých, stroje a náradia, s ktorými pracujú, ich funkciu
  • šetrne zaobchádzať s predmetmi
  • vedieť pomenovať bežné predmety v okolí, ich vlastnosti (farbu, tvar, veľkosť a pod.), určiť materiál, z ktorého sú zhotovené a jeho vlastnosti
  • poznať základné farby, rozlišovať doplnkové
  • poznať a pomenovať najznámejšie kvety, kry, stromy, zeleninu, ovocie
  • poznať znaky ročných období
  • spoznávať základné prírodné zákonitosti, vedieť sa správať v prírode
  • poznať a pomenovať bežné domáce, hospodárske a voľne žijúce zvieratá, rozlišovať ich vonkajšie typické znaky, spôsob života a starostlivosť ľudí o ne
  • poznať a pomenovať časti tela, zmyslové orgány a zásady starostlivosti o zdravie
  • poznať vlastnosti piesku, hliny, kameňa, snehu, ľadu, vody, základné javy neživej prírody, správne označovať prírodné javy (slnko, dážď, vietor,…..).

Keď sa  vo výchove dieťaťa nedarí.

Aj napriek dobrej snahe niekedy musíme priznať, že sa nám vo výchove nášho dieťaťa nedarí. Každodenne riešime nejaké problémy. Sme z toho nervózni. Uvedomujeme si, že krízové situácie potom často riešime podráždene, afektívne a možno aj nespravodlivo. Kde robíme chybu? Aké sú problémy výchovných problémov s deťmi?

 

Najčastejšími dôvodmi je:

  • uponáhľanosť a obyčajne s tým súvisiace chladné, vecné a povrchné vzťahy medzi dospelými, dospelými a deťmi
  • nedostatok času, alebo porozumenia pre deti
  • spoliehanie sa na výchovnú inštitúciu
  • kladenie náročných požiadaviek na dieťa a jeho preťažovanie

Ak máme výchovné problémy s dieťaťom, odporúčame:

  • pokojný, chápajúci, tolerantný prístup k dieťaťu
  • dôsledný výchovný prístup
  • jednotnosť v požiadavkách dospelých
  • odviesť pozornosť od konfliktu, prejavu agresivity, vzdorovitosti a pod. iným smerom
  • zaujať dieťa pri afekte niečím zaujímavým
  • zdôrazniť kladné vlastnosti dieťaťa, urobiť ho „veľkým“
  • požiadať o pomoc pri niečom
  • klásť primerané požiadavky na dieťaťa
  • jasne s dieťaťom komunikovať
  • nepoužívať rozumové dôvody (nie sú pre malé deti pochopiteľné)
  • vždy splniť to, čo sľúbite

 

Marika Ceterová